torsdag 13 september 2007

Matte e förbannad!!!

Jo de faktiskt så.....
Jag får ofta frågan av folk vilken ras grabbarna är? Jag svarar Cane Corso en italiensk mastiff. Ofta frågar då folk- E de en kamphund? Eller -Å de e en sån där kamphund va?
Och så går dom snabbt....

För er som inte vet så bor vi i Trelleborg en sån där tråkig lagom stor stad eller liten om man nu vill de... ;)

Jag kan nog påstå utan att skämmas att varje dag så möter vi andra hundar då vi e ute och går och många va dessa hundar blir rabiata monster i sina koppel som skäller och härjar och deras ägare gör oftast inte så mycket för att få de till att sluta.... Mina grabbar gör inte så mycket väsen av sig då vi e ute inte ens om andra hundar beteer sig som galningar. Knutte e väl den som reagerar mest på andra hundar, men han e ju bara 5 månader så de e ok.... Men de e inte ok om han skäller och hoppar om även glatt mot andra hundar, jag vill inte att mina grabbar överhuvud taget ska lägga någon energi mot andra hundar om de inte e våra vänners hundar, okända gör sig inget besvär här inte... ;)

Det jag blir såååå förbannad på är att för att jag har två stora svarta hundar som folk inte känner igen rasen på så är dom farliga, de e kamphundar, de e "blodhundar" och sist men inte minst -MÖRDARMASKINER!!!! Jag kräver av mina hundar att dom ska kunna vistas överallt där jag är hur mycket folk å fä där än är, just för att dom är stora och framförallt så är dom starka. Därför tränar jag mina hundar till att kunna vistas bland folk å fä, men de verkar som om hundägare i allmänhet inte kräver desamma som mig... En liten å så så söt pudel som skäller som en tok och visar hela garnityret anser jag vara f*n så mycket farligare än mina grabbar som bara går förbi och möjligtvis behagar ge er en blick.... Vi möter allt för ofta lösa hundar i stan de gör utfall mot oss och skäller å har sig, deras ägare kallar å kallar inte f*n bryr sig hunden.... De e farliga hundar!!!! Allt för ofta så skäller JAG, inte grabbarna, tillbaka framförallt på hundens ägare och då får jag ofta till svar- H*n e bara lite tuff, så de e väl ingen fara mot dina stora hundar... -H*n gillar inte svarta hundar, så om du kan va snäll att gå ett annat håll.... Eller så nickar dom lite så där genant att -Ja jag vet jag en dålig hundägare, För de e vad jag tycker dom är!!!! Dåliga hundägare som inte har koll på sina ull-tussar. För att jag å mina hundar ska bli accepterade i vårt lilla samhälle så krävs de av mig och mina hundar en viss lydnad och att dom ska vara snälla hundar... För hur hade vår lilla stad reagerat om mina grabbar betedde sig som så många vi möter???????
Ofta är de små raser som beter sig så här, väldigt sällan är de större hundar just för att större hundar har ägaren koll på, de blir liksom väldigt tungt i kopplet och ha en 40-50 kg hund som härjar hej vilt men en liten på 10 kg orkar man hålla kvar så då e de ok, eller????

Ja nu vet ni varför jag e förbannad idag.... ;)

2 kommentarer:

XA sa...

Halloj!
Snaaaart dagzzzz för en tripp till Lund... :0) Vi hörs om tid, ok?

Kramizzzar från oss 15

Andra 19 sa...

Bra skrivet! Min är så liten ännu men jag förstår vad jag har att vänta. mvh Pia och Strega